Dnes, možná i více než za poslední dekádu vnímáme výrazné změny kolem sebe v rámci našeho podnikatelského prostředí. Křivka růstu se zpomalila, v některých případech zastavila a v těch horších případech se výrazně propadá.
Není možné donekonečna zvyšovat obrat a produkovat stále více výrobků tak výrazným tempem, jak jsme to měli možnost sledovat v posledních pár letech.
Na každou situaci je třeba se vždy podívat ze dvou stran. Jedna není bohužel moc pozitivní – růst nezaměstnanosti, zavírání firem, ekonomické problémy a samozřejmě další; ale tu druhou můžeme chápat jako výzvu – příprava, prevence, sebereflexe, která nám pomůže k lepšímu startu. Po takovém období přijde vždy růst a na ten je třeba se připravit. V každém případě chápu, že mnohé firmy prožívají existenční problémy a bohužel na trhu nepřežijí.
Právě v tento moment se ukazuje ta pravá síla podnikatelského systému a strategie, kterou si firma zvolila v oblasti výroby. Firmy, které investovaly do inovací a zároveň do zvyšování produktivity přes eliminaci zbytečných nákladů, mají velkou šanci přežít. Takových firem najdeme mnoho.
Jednou ze základních charakteristik podnikatelského systému je flexibilita a to na všech úrovních. Myslím si, že můžeme flexibilitu zařadit mezi významné konkurenční výhody. Flexibilita výrobního systému znamená schopnost vyrábět a montovat dané nebo budoucí spektrum výrobků v libovolném pořadí a množství.
Když jsem v minulosti vedl workshop na toto téma, tak jsme definovali zajímavý popis flexibility: „Potřebujeme dýchající podnikatelský systém, abychom byli schopni reagovat co nejrychleji na změny našeho okolí a tím nemyslíme jen výrobu. Pod flexibilitou chápeme hlavně systém a soubor pravidel, který nám zaručí efektivní vývoj nejen 1 produktu za rok, ale třeba i 5; efektivní administrativu při 250 zaměstnancích i při 500 zaměstnancích; efektivní materiálový tok při 100 variantách až po 1000 variant výrobků.“ Takový systém nemůže stát na nástrojích, ale na principech a hodnotách firmy.
Proč potřebujeme flexibilní systém:
Princip si můžeme představit jako maják, který doprovází naši firmu během jejího života. Principy jsou univerzální a nadčasové, nezávislé a objektivní. Toyota má své principy svého systému skryté v 4P:
V minulosti jsem měl možnost navštívit několik výrobních firem přímo v Japonsku a opravdu mě překvapilo, že takto mají svůj systém definován skoro všichni. Nesoustředí se na tvrdé nástroje, které budou ve firmě aplikovat, ale soustředí se na principy a řešení. Proces definování těchto principů není jednoduchý a nelze provést od stolu. Principy musí být pro firmu jako zákon, který všichni dodržují.
Svůj podnikatelský systém charakterizují slovíčkem „Way“, což znamená způsob. Například „Honda Way“; „Toyota Way“ apod. Nedá mi uvést ještě jeden příklad, abychom měli možnost vidět tu jednoduchost a sílu. Firma Calsonic Kansei má definován svůj CK Production Way, který je postaven s těmito charakteristikami:
Myslím si, že každý z nás se dozvěděl mnoho informací o tom, co je to plýtvání, jaké druhy plýtvání známe a proč se jím zabývat. Podle mě je to základ štíhlých procesů a je to princip, bez kterého nemůžeme budovat náš podnikatelský systém. Přesto na to v mnohých firmách zapomínají nebo se tomu věnují velmi málo. Překvapuje mě, že výrobní pracovníci tento pojem často na rozdíl od manažerů znají – minimálně to tak někdy vypadá. Proces eliminace plýtvání musí v každém případě začít vždy od managementu – bez ohledu na to, zda je to výrobní, střední nebo top management.
Podstata je v tom, že všichni musí žít a řídit se základním mottem – Poznej a eliminuj všechny formy plýtvání. Není to až tak složité, je třeba tomu věnovat čas a hlavně je třeba chtít.
Každý ví, že i Tomáš Baťa a Henry Ford se tím řídili. Henry Ford sám hlásil: „Všechno, co neslouží ke zvyšování hodnoty výrobku, je ztrátou.“ Každý proces, operaci nebo úkon můžeme zařadit do tří hlavních skupin:
Ke každé skupině musíme přistupovat trochu jinak.
Každý se musí naučit:
Pod štíhlým podnikem si můžeme představit souhrn principů, metod a postupů, které směřují k naplnění vize, hodnot a strategie firmy. Představuje nástroj pro realizaci podnikatelské strategie.
Nerad bych však spojoval štíhlý podnik jen s výrobou. Vyrábět můžeme přece i službu nebo produkt, který není hmotný. Vezměme si například nemocnici. Nemocnice sice nic nevyrábí, ale uspokojuje naše služby a potřeby. Realizuje operace, doktoři nám dělají preventivní prohlídky, chodíme na odběr krve apod.
Každá z podobných aktivit musí stát na pevných základech, které jsou důležité pro realizaci změny. Tímto pevným základem je kultura realizace a koncentrace na cíle.
Eliminací plýtvání se snažíme zkrátit průběžnou dobu výroby nebo realizace služby. Krátká průběžná doba má velký vliv na naši flexibilitu, rychlost realizace zakázky, snižování stavu zásob apod.
Stavební kameny štíhlého podniku:
Stavební kameny štíhlého podniku mají vytvořit podmínky pro realizaci strategie cílů společnosti.
Tuto pyramidu musíme začít stavět od základu. Je třeba si určit poslání a vizi. Poslání určuje směr/účel a vize odpovídá na otázku „Kam chceme jít?“
V okamžiku, kdy budeme mít definované ukazatele a cíle, definujeme strategii realizace, která se skládá z:
Na závěr bych Vám představil desatero pravidel, které byste měli dodržet při realizaci: